Ingatlant – legyen szó lakásról, lakóházról, vagy üzlethelyiségről, irodáról - kiadni vagy bérelni elsőre egyszerűnek tűnik: a tulajdonos átadja az ingatlant a bérlő részére (britokba adja), a bérlő pedig havonta bérleti díjat fizet. A valóságban ennél jóval összetettebb jogviszonyról van szó, ahol nemcsak anyagi, hanem jogi kockázatok is felmerülnek. Egy jól előkészített, átgondolt lakásbérleti szerződés adja meg mind a bérbeadó, mind a bérlő számára a biztonságot, és előre kezeli azokat a helyzeteket, amelyek később könnyen vitává fajulhatnának.
A hétköznapokban a legtöbben „albérletnek” nevezik azt is, amikor közvetlenül a tulajdonostól bérelnek lakást. Jogilag azonban ez helytelen kifejezés. Albérletnek valójában azt hívjuk, amikor a bérlő adja tovább a lakást (vagy annak egy részét) valaki másnak, a tulajdonos engedélyével. Ha viszont közvetlenül a tulajdonossal kötünk megállapodást, akkor lakásbérleti szerződésről beszélünk. A köznyelvben tehát összemosódik a két fogalom, de a jog szempontjából fontos a különbség: az albérlet mindig egy „másodlagos” bérleti viszony, a bérleti szerződés pedig a tulajdonos és a bérlő közvetlen jogviszonya.
A Polgári törvénykönyv a lakásbérleti terminológiát használja minden olyan esetben, amikor a bérleti szerződés tárgya lakás céljára szolgáló ingatlan.
A bérleti szerződés mellett sokakat érint az ingatlan eladása is. Erről külön cikkben írtam részletesen, ami a linkre kattintva érhető el. Ingatlan adásvétele esetén különösen akkor jön szóba a bérbeadás, amikor a vevő befektetés céllal vásárolja a lakást és a vásárlást követően bérbe kívánja adni, valamint amikor a vételár kifizetését követően a korábbi eladók – külön megállapodás alapján – még használni szeretnék az ingatlant.
Legyen szó lakásbérleti szerződésről vagy albérleti szerződésről, a mindkét esetben lényeges: a megállapodást írásba kell foglalni. Szóbeli megállapodás esetén szinte lehetetlen bizonyítani, hogy pontosan miben állapodtak meg a felek. Egy írásba foglalt szerződés ezzel szemben tiszta helyzetet teremt: tartalmazza a lakás pontos adatait, a bérleti jogviszony időtartamát, a bérleti díjat, a kaució összegét, a rezsi elszámolásának módját, a használat szabályait és a felmondási feltételeket. Ezek nélkül mindkét fél csak a másik jóhiszeműségére hagyatkozhat, ami egy tartós jogviszonyban meglehetősen kockázatos.
Egy gondosan megfogalmazott szerződés tehát nem puszta formalitás, hanem a tartós együttműködés alapja. A tapasztalat azt mutatja, hogy ahol a felek előre tisztázzák a legfontosabb kérdéseket, ott sokkal ritkábban alakul ki vita, és ha mégis, könnyebb és gyorsabb rendezni.
Egy jó lakásbérleti, vagy albérleti szerződés minden részletre kiterjed. Az első, hogy egyértelműen azonosítsa a feleket és az ingatlant. Nem mindegy például, hogy valóban a tulajdonos vagy haszonélvező adja-e bérbe a lakást, vagy csak valaki, aki jogosulatlanul lép fel. A tulajdoni lap megtekintése elengedhetetlen, ennek értelmezésében pedig egy ügyvéd gyorsan tiszta képet adhat.
Fontos kérdés a bérlet időtartama. Határozott idejű szerződésnél előre tudni kell, hogy meddig tart a jogviszony, és mik a feltételei a hosszabbításnak vagy a felmondásnak. Határozatlan idejű szerződésnél rugalmasabb a helyzet, de ott is célszerű világosan rögzíteni a felmondási időt, ugyanis mindkét félnek érdeke, hogy tisztában legyen a bérleti szerződés felmondásával járó határidőkkel.
A bérleti díj mértékét és a kifizetésének módját egyértelműen rögzíteni kell. Általában havi bérleti díjban állapodnak meg a felek, amelyet havonta előre esedékesen fizet a bérlő, de a pontos határidőt mindig bele kell foglalni a szerződésbe.
Ugyanez igaz a kaucióra is: annak összegét, felhasználásának eseteit, felhasználás esetén az elszámolás szabályait és a visszafizetését részletesen szabályozni kell. A tapasztalat szerint a kaució körül gyakran alakul ki vita a felek között, ezért annak feltételeit a szerződésben rögzíteni szükséges.
A Polgári törvénykönyv nem ismeri a kaució fogalmát, a lakásbérleti szerződések ezért gyakran az óvadék terminológiát használják.
Nem szabad megfeledkezni a rezsiről és a közös költségről sem. Ezeket jellemzően a bérlő fizeti, de nem mindegy, hogy a közüzemi, vagy szolgáltatói szerződések a nevére kerülnek, vagy a bérbeadóval számol el. Az ilyen aprónak tűnő részletek is sok bosszúságot okozhatnak, ha nincsenek előre tisztázva.
A lakás használatának részletes szabályait tartalmaznia kell a megállapodásnak. Például: tarthat-e a bérlő háziállatot, engedélyezett-e a dohányzás, lehet-e vendégeket huzamosabb ideig befogadni. Ezek a kérdések egy társasházban nemcsak a bérbeadó és a bérlő, hanem a szomszédok nyugalmát is érintik.
A bérbeadó számára a legfontosabb, hogy biztonságban tudja az ingatlanát és biztosan megkapja a bérleti díjat. Ebben segít néhány alapvető szabály:
A bérlő érdeke, hogy biztonságban és nyugodtan élhessen az ingatlanban. Ehhez néhány tanács:
Kaució visszafizetése: a kiköltözés előtt rendezze a számlákat, tisztán és rendben adja át a lakást. Így joggal várhatja el, hogy a kauciót visszakapja.
A bérleti szerződés megszűnhet határozott idő lejártával, közös megegyezéssel, rendes vagy rendkívüli felmondással. A közös megegyezés a legegyszerűbb és legbékésebb út, amikor a felek írásban rögzítik a megszüntetés feltételeit, amik jó esetben a lakásbérleti szerződésben korábban már írásba lett foglalva.
Rendes felmondás inkább a határozatlan idejű szerződéseknél jellemző, ilyenkor a szerződésben rögíztett felmondási időt kell betartani.
Rendkívüli felmondásra pedig akkor kerülhet sor, ha valamelyik fél súlyosan megszegi a szerződést. A Ptk. egyedi rendelkezéseket tartalmaz a lakásbérlet felmondására a bérbeadó részéről két esetkörben: egyrészt a bérlő rendeltetésellenes használata, másrészt a bérlőnek vagy a vele együtt lakó személyeknek a bérbeadóval vagy a szomszédokkal szemben tanúsított közösségsértő, az együttélés szabályaival ellentétes magatartása esetén. Természetesen a felmondás alapjaként szolgálhat a bérleti díj megfizetésének elmulasztása is.
A bérleti szerződés megszűnésének pillanatában mindig célszerű átadás-átvételi jegyzőkönyvet készíteni, amelyben rögzítik az óraállásokat, a lakás állapotát és a kulcsok átadását. Így elkerülhető, hogy később bármelyik fél követeléseket támasszon.
A legtöbb konfliktus a kaució körül forog. A bérbeadók sokszor tartanák vissza, a bérlők pedig sérelmezik ezt. A legjobb megoldás a részletes dokumentálás: jegyzőkönyv, fotók, pontos elszámolás és egy jól megírt lakásbérleti szerződés.
Gyakori a fizetési késedelem, illetve a bérleti díj megfizetésének elmaradása is. Ilyenkor a bérbeadónak írásban kell felszólítania a bérlőt, és csak a törvényes eljárást követve élhet felmondással. A bérlőnek pedig célszerű időben jelezni, ha nehézségbe ütközik, mert sokszor található köztes megoldás.
Előfordulhat vita a karbantartások miatt is: ki fizessen egy javítást, mi számít kisebb hibának és mi nagyobb felújításnak. Mi az, amiért a bérlő tehető felelőssé, és mi az, ami a természetes amortizáció része? Ezért fontos, hogy a szerződés világosan rögzítse a felelősségi köröket.
A szerződés felmondásából is gyakran adódnak bonyodalmak, különösen akkor ha nem világos, mikor és hogyan lehet megszüntetni a bérletet. A megelőzés itt is az egyértelmű: írásban rögzített szabályozásra van szükség az albérleti, vagy lakásbérleti szerződés keretein belül.
A lakásbérleti, vagy albérleti szerződés jóval több, mint egy szükséges formalitás formalitás: a felek közös érdeke, hogy minden lényeges kérdést előre tisztázzanak. A bérbeadónak ez az ingatlan védelmét és a biztos bevételt jelenti, a bérlőnek pedig kiszámíthatóságot és nyugalmas otthont.
Az ingatlanjog területe sok részletet rejt, ezért nem árt, ha szakember segít eligazodni a szabályok között. Egy világos, átgondolt szerződés, amely a jogi kereteknek is megfelel, megóvja a feleket a kellemetlen meglepetésektől. Bár sokan sablonmintákat használnak, a gyakorlatban minden lakás és minden megállapodás más, így gyakran megéri ügyvédhez fordulni, aki személyre szabott szerződést készít és tanácsot ad a vitás kérdésekben. Ez a kis elővigyázatosság hosszú távon rengeteg időt, energiát és pénzt spórolhat meg mind bérbeadónak, mind bérlőnek.
Keressen bizalommal adásvételi szerződéssel kapcsolatban!
További információk
Cím: 9021 Győr, Domb u. 8. fszt/1
E-mail: bence@drlauscher.hu
Telefon: +36/30 592-72-72
Skype: lauscherbence
Konzultáció: H-P 08:30 – 17:00
Whatsapp: 36305927272
Ezt a honlapot dr. Lauscher Bence, a Győri Ügyvédi Kamarába bejegyzett ügyvéd tartja fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.gyoriugyvedikamara.hu és a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak.